Deze week was het drie jaar geleden dat de eerste koper van een elektrische auto zijn sleutels in handen kreeg. Welke conclusies kunnen we trekken?

Dat vraagt VentureBeat zich af. De eerste twee elektrische auto’s op de Amerikaanse markt waren de Chevrolet Volt en de Nissan Leaf. Sindsdien zijn er 160.000 elektrische auto’s verkocht in de Verenigde Staten. In Nederland rijden er inmiddels zo’n 20.000 rond.

Sindsdien zijn er 15 verschillende modellen op de Amerikaanse markt. De Chevrolet Volt, Nissan Leaf en Tesla Model S zijn de meest verkochte modellen voor de afgelopen 18 maanden. In Nederland ziet die top 3 er zo uit: Opel Ampera, Volvo V60 Hybrid en Toyota Prius.

VentureBeat trekt een aantal lessen uit die drie jaar ervaring.

1. Dé elektrische rijder bestaat niet. Onderzoek van de Universiteit van Californië identificeerde vier doelgroepen: early adopters, mensen die een groenere auto willen, mensen die zich zorgen maken over de afhankelijkheid van de VS van olie, en mensen die denken dat het de kosten van een auto op de lange termijn naar beneden brengt.

2. De actieradius is enorm belangrijk. Ook al rij je maar een tiental kilometers per dag, je wordt zenuwachtig van een auto die niet verder komt dan dat. Hybride auto's die een verbrandingsmotor achter de hand houden voor als de stroom op is, nemen een hoop zorgen weg.

3. Rijden is geloven. Je glijdt over de weg in een elektrische auto. Het verschil in rijcomfort is moeilijk voor te stellen als je nog nooit elektrisch hebt gereden - daarom is het belangrijk voor producenten om zoveel mogelijk automobilisten het verschil te laten ervaren.

4. De meeste elektrische auto's komen van bestaande producenten. Eigenlijk is het Amerikaanse Tesla Motors het enige geslaagde voorbeeld van een autobouwer die zich uitsluitend op elektrische auto's richt.

5. Je kunt kilometers maken met een elektrische auto. Houden de batterijen het? Toch wel. Uit Amerika komen berichten van elektrische rijders die meer dan 100.000 mijl op de teller hebben staan.

6. Het wordt alleen maar beter. Ieder jaar worden de batterijen beter en goedkoper. Over vijf tot acht jaar zijn elektrische auto's goedkoper en komen ze verder.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl